31 Aug 2014

Salahkah Aku

Bismillahirahmanirrahim.
Assalamualaikum

Bila jahit rose je mesti kena buka cerita tak kisahlah drama kah apa,Memandangkan aku kat rumah.Wifi on.Buka youtube je la uolls.Baiklah.Search punya search.Berkenan pulak dengan satu cerita ni.
Salahkah Aku.Pelakonnya Sein dan Alzalna kalau tak silap aku lah.Aku tertarik gila dengan cerita ni sebab jalan ceritanya yg sangat-sangat  buat aku tak tahu nak cakap apa.Samaada nak kesian kan Allyssa atau Adam.Ini cerita first rasanya yang buat aku diam tak tahu nak maki siapa?Kah(nampak sangat jahat aku kat situ ye)



Ok.Sinopsis sikit.Cerita ni mengisahkan pasangan Allysa dan Adam yg pada mulanya Adam seorang yg alim manakala Alysa seorang yg suka bersosial.Adam selalu nasihat isterinya untuk tinggalkan kehidupan yg macam tu.Alysa rasa terkongkong.Adam  rasa bersalah.Disebabkan terlalu sayangkan isterinya,Adam berubah menjadi seorang yg bersosial.Ke kelab malam bersama isterinya.Alysa bahagia sebab ramai kawan-kawannya memuji Adam.Start dari situ,Alysa rasa tercabar.Alysa rasa insaf.Alysa dapat hidayah untuk berhijrah meanwhile Adam masih dalam kehidupan bersosial tu dan langsung tidak mempedulikan penghijrahan Alysa,ditambah lagi hubungan Adam dengan Amirah kawan baik Alysa membuatkan Alysa semakin kecewa dan mengambil keputusan untuk berpisah buat sementara waktu.Adakah Adam akan memujuk Alysa?Adakah Adam akan berubah? Mampukah Alysa bertahan?

Agak-agak kalau aku  buat sinopsis gini ada orang nak beli buku aku tak?Kah,by the way,aku syor kan kat korang tengok cerita ni.Link aku tinggal kat bawah nanti.

Sebenarnya aku nak sentuh main idea dalam cerita ni dimana Alysa tak dapat terima Adam pada mulanya sebab Adam ZUHUD.Rumah dorang kecil.Alysa tak suka.Adam nak ZUHUD.

so wait??Betulakah cara Adam zuhud?MAcam tu kah yang dimaksudkan zuhud?zuhud tu apa?
Mungkin ramai yang selalu dengar orang cakap zuhud kan

Eh tak boleh Man rumah besar2 ni,kau kena zuhud


Ish,aku taknak lah beli mesin basuh,aku kena zuhud,aku mampu lagi ni ha nak basuh baju


Biarlah aku tinggal kat pondok ni je,zuhud.

So,korang rasa,contoh2 dialog kat atas betul??Betul??Salah?Bukan Islam tuntut?
BErbalik kepada maksud asal ZUHUD.Dalam istilah bahasanya.Yes.Meninggalkan dunia.Tapi kita tak boleh directly ambil maksud bahasa tu teruskan amalkan dalam kehidupan seharian.Kita kena kaji.,apa
Rasulullah pesan.

Dunia ini tanaman untuk akhirat

Kita tak boleh nak tinggalkan dunia semata-mata nak kejar zuhud tu.Kita kena faham apa tugas Allah bagi kita di dunia.Bukan menikmati apa yang Allah bagi,Allah suruh kita menghargai,berbakti,beramal dengan apa yg Allah bagi.Bermewah boleh,tapi kau kena ingat.Bermewah untuk apa?Duit kau banyak,kau ada tolong orang miskin?Kau hati kau kata apa sewaktu kau banyak harta?Miskin?Pun boleh,tapi kena faham.Kita di dunia ni Allah dah bagi tugas.Tak kisah lah pangkat kkita apa,kita kena faham tugas kita as a KHALIFAH.Tak dapat jadi pemimpim pada keluarga.pimpin diri sendiri dahulu.Aku tak nak cakap panjang.Sebab aku bukanlah ilmuwan yg tahu pelbagai hal.Aku nak share artikel yg aku baca ni je selepas aku tengok cerita Salahkah Aku tadi.Alhamdulillah,Ni artirkel tu eh. ZUHUD  . korang kena baca tau sebab dunia yg patut korang tahu Wajib,sunat,harus atau Haram kita control.You have to read.
Aku tersentuh dengan dialog Alysa dalam cerita ni satu je.

ZUHUD IALAH MENGUASAI DUNIA TANPA IA MENGUASAI KITA.TANGAN MENGGENGGAM DUNIA TAPI HATI MEMANDANG AKHIRAT


ni cerita tu klik je.



No comments:

Post a Comment

Post a Comment